Snabbmat á la Medelhavet

Idag har jag storstädning hemma så jag hade varken tid eller lust att stå i köket någon längre stund. Det blev makaroner och stekt korv till barnen och makaroner med stekt paprika till mej.

Stekt paprika är en rätt som jag åt första gången när jag pluggade i Spanien. Jag vet inte om det är en spansk eller marockansk rätt från början, för jag har aldrig ätit den på samma sätt varken här eller där. Kanske är det nått min man hittat på...? Gott är det i alla fall, och väldigt enkelt att laga.

Skär några gröna paprikor i mindre bitar. Stek tills dom är mjuka och välstekta (dom ska se lite småbrända ut, fast utan att smaka bränt) i god olivolja. När dom är klara har man på rätt mycket mald spiskummin, en gnutta svartpeppar och en bra skvätt god vinäger. Rör om och det är klart!

Det är jättegott att äta stekta paprikor som sidorätt till stekt/grillat kött. Eller som enkel lunch blandad med makaroner (som jag åt idag) eller tillsammans med fransk omelett eller någon annan sorts omelett. Eller äggröra. Eller varför inte stekta ägg och pommes frites? Kanske med lite kallskuret till? Det finns nog hur många sätt som helst att servera stekt paprika. *s*

Inga kommentarer: