Crème Fraiche

Jag har ÄNTLIGEN hittat crème fraiche! Som jag har letat.... Och när jag väl hittade hittade jag inte bara ett märke utan hela 4 st ycken! Det var häromdagen på Marjane. Jag blev så förvånad att jag verkligen hoppade till, för jag har verkligen kollat igenom varje pryl dom haft i kyldisken. Nu hade dom i och för sej möblerat om och kanske bytt ut en del av sortimentet, så det är kasnke därför jag inte hittat det förrut. Dom hade kanske ingen crème fraiche tidigare. Ja ja, spela roll!

Nu vet jag alltså var det finns och jag hoppas att dom kommer att fortsätta att sälja crème fraice även i höst, efter att turisterna åkt. Jag visste inte vilken förpackning jag skulle köpa för det fanns en italiensk, en libanesisk och två marockanska. Till slut valde jag den italienska som både låg bra till prismässigt och dels så låter Italien som lite mer insatt i crème fraiche - kulturen. *s*

Jag har smakat den italienska crème fraichen och den får helt klart godkänt! Väldigt syrlig. Den är lite mörkare i färgen än den svenska. Jag vet inte om färgen har någon betydelse. Näää, tror inte det... Jag måste nog försöka äta upp den i morgon, så den inte hinner bli dålig. Jag öppnade burken när jag kom hem från affären. Jag kunde helt enkelt inte hålla mej. Jag var ju tvungen att kolla om jag kommit hem med rätt grej. En annan gång när jag gjorde ett sånt där impulsköp och köpte vad jag trodde var riktig grädde visade det sej vara någon kemisk blandning från Libanon, som visserligen smakade sött men inte påminner så mycket om riktig Arlagrädde... Det slutade med att jag frös den som glass, men den blev alldeles för kalorispäckad och mäktig så vi orkade helt enkelt inte äta upp den. :-(

Nu kan jag leta efter recept med crème fraiche. Hurra! Ännu en sak på min "saknar från Sverige"-lista kan strykas.

Inga kommentarer: