Pulverglass

Häromdagen när vi var och handlade köpte vi ett paket marockansk pulverglass. Bara att blanda med kall mjölk, vispa i 5 minuter och in i frysen! Visst låter det enkelt? Jag var ärligt talat rätt skeptisk, för kan det verkligen vara gott med mjölk blandat med pulver? Vi valde chokladsmak, för det är vad killarna var sugna på. Det finns jordgubbs- och vaniljsmak också.

Sagt och gjort, jag plockade fram min Tupperwarevisp och vred runt några varv. Klart! På med locket och in i frysen. Och så väntade vi... och väntade... och väntade.... 3 timmar är lång tid för 2 små killar...


När jag plockade ut glassen från frysen var den precis lagom hård. Inte så där stenhård som hemgjord glass kan bli om man inte har i alkohol och inte rör om tillräckligt ofta. Efter bara någon minut var konsistensen helt perfekt.

Visst ser det ut som glass? Så jag har helt klart bytt åsikt om pulverglass. Det kan faktiskt bli rätt gott. *s* Barnens betyg var 8 * av 10 möjliga och det är ju ett bra betyg.

Fast till nästa gång ska jag se till så jag har lite strössel hemma. Eller kanske lite vispad grädde (fast killarna gillar inte grädde med glassen, det får man alltid här i Marocko)... Eller varför inte värma lite kondenserad mjölk och blanda ner i glassmeten, så det blir chokladglass med karamellsträngar? Det borde bli ännu godare....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rolig glass! Kanske skall prova vanilj, med jordgubbar- eller fruktsallad till! SMASKENS = )) Eller koka en choklad sås till, också gott, fast det första alternativet var nog lite "bättre" ; ))

Nejma sa...

Ja, det var helt klart en kul glass. Jag har aldrig provat pulverglass förrut, men den smakade helt okey. Vaniljsmaken är jag fortfarande lite tveksam till, för fördelen med choklad är ju att det är en rätt "stark" smak så den kan dölja smaken av kemisk hokus pokus, men jag vet inte om vanilj fixar det. Nåja, det märker vi snart för nästa gång vi ska till Marjane ska vi köpa både vanilj och jordgubb. Rapport kommer!

Dina förslag lät jättegoda! Fruktsallad till är säkert supersmakskens, hemgjord chokladsås likaså. Toppen! Nu har jag en del av sommarens efterrättsproblem löst, för vi kan ju knappast äta frukt VARJE dag heller...?

/Nejma

Anonym sa...

Förstår vad du menar med smaken ; ) Ibland som "snabblunch" då barnen inte är hemma kan jag dricka en tetra Natur diet (typ Nutrilett om det är nå´n som inte vet) Och den enda som är OK! är choklad. Vanilj o jordgubb smakar så konstigt, kemsikt kanske var rätta ordet *S* Och dom har ganska kraftig smak för att försöka dölja alla bi smaker, men det blir bara värre *urk*

Nejma sa...

Jag har också testat Nutrilett jordgubb och den var ju bara tväräcklig! Chokladen var OK, speciellt om man blandade den med minimjölk istället för vatten. Däremot gillar jag faktiskt Nutrilett bars, jag brukade alltid ha någon i väskan för dom dagar jag inte hann med att äta en ordentlig lunch. Då fick det bli en bar + en väldans massa vatten istället. Jag tycker att dom sväller i magen om man inte dricker minst ½ liter vatten till.

/Nejma