Nejma goes matblog

Jag tänkte att jag behövde en matblog jag också, något helt separat från min vanliga blog. Så därför finns nu En doft av mynta. Namnet valde jag för att var man än går här i Marocko luktar det mynta. Det måste helt klart vara Marockos nationalväxt. *s* Myntate dricks till frukost, mellanmål och fika.

Så vem är då Nejma? Nejma är en pseudonym för en helt vanlig 2-barnsmamma, gift fast särbo för tillfället, bosatt sedan lite drygt 1 år i en liten stad i norra Marocko. När barnen är i skolan tar jag hand om hemmet, handlar, lagar mat, yogar, bygger hemsidor, surfar på nätet, pluggar arabiska och träffar kompisar.

Min relation till matlagning är lite komplicerad. Med en mamma som är pensionerad kokerska, en pappa som är f.d. kock och en lillebror som är utbildad kock är jag familjens svarta får i fråga om matlagning. Jag insåg tidigt mina begränsningar och att jag aldrig skulle lyckas mäta mej med övriga familjen så jag fick nått sorts "anti-förhållande" till matlagning. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att laga mat, däremot gillar jag att äta det andra lagat. *s*

Jag har samlat på kokböcker och recept. Tidigare plockade jag på mej varenda gratisrecept som finns i affärerna, ifall att jag någon gång skulle komma mej för att prova. Det såg ju så gott ut på pappret... Och jag fortsatte att köpa kokböcker, i nån undermedveten förhoppning om att hitta Kokboken, den som inte bara visade läckra recept utan också förvandlade mej till ett ess i köket. Allra helst skulle den laga maten också... *s* Givetvis dök aldrig Boken med stort B upp...

Nu har jag slutat samla på recept och på kokböcker. Jag har inte köpt en enda kokbok på över 2 år. Däremot har jag börjat laga mat på egen hand och jag har upptäckt att det faktiskt är riktigt roligt! Någon gourmetkock lär jag aldrig bli, men det gör inget. Jag är bra på andra saker. Man kan helt enkelt inte vara bäst på allt. *s*

Min matblog är inte till för mästerkockar, utan för helt vanliga personer som också sliter sej i håret emellanåt för att dom inte vet vad dom ska laga till middag. Och för att dela med mej av recept, tips och tankar kring mat & matlagning.

Hoppas ni ska hitta nått av intresse här!

Inga kommentarer: