Kall gurksoppa

Idag provade jag att laga kall gurksoppa. Det finns en massa olika sätt att laga gurksoppa, men detta enkla recept hittade jag på http://www.tasteline.com . Jag tycker att det är gott och svalkande när det är varmt, men barnens betyg blev 1 * av 10 möjliga. Jag hade i för mycket vitlök (3 klyftor istället för 1), så det blev för stark smak. Trisst, för det är bra sommarmat... Och lätt att laga. Perfekt mat när man ska tillbringa en stor del av dagen ute.

Nästa gång jag gör detta ska jag inte ha i så mycket vitlök och jag ska nog hacka ner lite basilika eller kanske lite citronmeliss. Eller varför inte mynta... *s*

Så här gör man:
  • 1 liter filmjölk
  • Salt
  • Svartpeppar
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 gurka eller mer

Blanda filmjölk, salt, peppar och pressad vitlök. Skala gurkan och skär den i småkuber. Blanda allt och ställ i kylen några timmar tills smakerna blandats och allt är riktigt kallt.

Servera gärna med isbitar i varje tallrik och ett gott bröd till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter smaskens!!