Marockos nationaldryck

I Marocko dricks det te i minut och parti. Visst dricker man kaffe också, men på alla fester, släktträffar och andra tillställningar är det te som gäller.

Det marockanska myntateet görs på grönt te och marockansk mynta. Det gröna teet är nyttigare än det svarta, för det innehåller en massa antioxidanter som skyddar kroppens celler. Den marockanska myntan skiljer sej rätt rejält från den myntan man oftast kan köpa i Sverige. Den marockanska myntan är sötare, mildare och smakar inte tandkräm som den svenska myntan gör. I Sverige är det pepparmynta som säljs som mynta och det är inte riktigt samma sak.

Hur man gör ett riktigt marockanskt myntate råder det skilda åsikter om. Det verkar finnas en massa olika sätt. Så här gör jag mitt te:

Jag sköljer myntan i lite vatten och plockar bort alla fula blad. Här säljs mynta överallt och det är billigt att köpa så jag använder endast dom allra finaste bladen. Jag har även i lite av "grenarna", men dom klipper jag i mindre bitar. Jag lägger myntan i en sil så den rinner av och inte blir vattnig.

Jag kokar upp vatten och häller i en skvätt varmt vatten i tekannan så kannan blir lite varm. Häller sedan bort vattnet. Sedan har jag i teblad och en massa socker och rör runt så det blir ordentligt blandat. Därefter håller jag i nytt kokande vatten och rör om ordentligt så sockret börjar lösa upp sej och tebladen sväller. Efter det är det dags att snabbt, snabbt stoppa ner myntan. Den måste snabbt komma ner i det varma vattnet, för annars blir bladen beska och då smakar teet inte lika gott. Nu ska teet dra i någon minut så att smakerna blandas med vattnet.

När det är dags att servera häller jag först upp lite te i ett glas. Sedan häller jag tillbaka detta första te i tekannan. Nu är teet blandat och jag kan hälla upp ett gott te i glasen.

Förresten, marockanskt te ska drickas ur glas. Allra helst ur små, fint dekorerade glas. Men dricker man te ute på café får man snarare vanliga dricksglas och om man dessutom beställer "atei mae naenae" får man extra mynta i glaset, som på fotot. På det caféet hade dom dessutom finurliga lock till glasen, så att getingarna inte skulle krypa ner i dom... Det är inte bara marockaner som gillar myntate. *s*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, i Marocko dricks det mycket myntate. Tack för tipset om hur man tillagar marockanskt myntate. Jag ska testa det någon gång.

Unknown sa...

Mojito utan sprit..:)

Anonym sa...

utomordentligt korkad blogg. Har du någon aning om hur många OLIKA sorters mynta det finns och som även går att odla i Sverige?

Anonym sa...

perfekt design tack